Review: een fotoboek maken bij Fotofabriek

Fotoboek Fotofabriek

Een tijdje terug werd ik benaderd door fotofabriek met de vraag of ik het leuk zou vinden om een fotoboek te maken.

Aangezien ik nogal laks ben in het maken van fotoboeken. Ik denk dat ik zo’n vijf jaar achterloop met fotoboeken maken, vind ik het een goed plan om de samenwerking aan tegaan. We hebben net een mooie vakantie achter de rug en ik was écht écht van plan om dit keer direct een fotoboek te maken, dus gelijk een stok achter de deur!

Bij Fotofabriek kun je op drie manieren aan de slag. Je kunt gebruik maken van de gratis online software. Je kunt aan de slag met de online creator of je kunt gebruik maken van de PDF uploader. Aangezien ik nogal van het gemak ben, kies ik voor de online software, makkelijkst en de meest eenvoudige manier om een mooi album te creëren. Ik heb mijn boek vrij eenvoudig gehouden, er is veel meer mogelijk met de aangeboden software, maar zoals ik al zei; ben nogal van het gemak en met een fotoboek wil ik daar niet al teveel tijd aanbesteden. Ergernis nummer 1 bij het maken van fotoboeken is weleens dat de software zo omslachtig is, of dat ik het gewoon niet begrijp, dan haak ik al snel af. De software van Fotofabriek is gebruikersvriendelijk, dus binnen no time zou je een fotoalbum klaar kunnen hebben. Nu vind ik het niet het allerleukste klusje om tedoen, want eigenlijk gaat het meeste werk zitten in het uitzoeken welke foto’s in het fotoboek komen, dus het duurde een tijdje voordat ik het fotoboek ook echt af had.

Je kunt kiezen uit een uitgebreid assortiment in fotoboeken. Formaat, een staand of liggend album, papiersoort, glans of mat, hard- of softcover, omslagkleur, bindwijze enz. Op die manier creëer je een volledig gepersonaliseerd fotoboek met een unieke uitstraling.

Fotofabriek kwam als winnaar uit de bus bij de Radar fotoboekentest 2016 en dat is natuurlijk niet voor niets. Ik had het boek snel in huis, 1-2 werkdagen, wat ik erg netjes vond is dat ik per mail erop geattendeerd werd dat er een foto van mindere kwaliteit bij zat, zo kon ik de foto nog op tijd vervangen voor een andere. Alle boeken worden trouwens ook handmatig gecontroleerd.
Toen ik het boek kreeg, was ik blij verrast! Kijk!…en dan is het eigenlijk net zoals bij sporten! Eigenlijk geen zin om tegaan, maar uiteindelijk zooo blij dat je geweest bent. Ik was dus ook erg blij met het resultaat! En superleuk om onze vakantiefoto’s in een boek te hebben. De foto’s had ik allemaal gemaakt met mijn IPhone, dus het had van betere kwaliteit kunnen zijn, maar ik was zeker niet teleurgesteld door het resultaat.
Voor mij ook weer een puntje, dat ik mij echt eens moet verdiepen in onze spiegelreflex camera die hier eigenlijk al een paar jaar ligt te verstoffen.
Als ik dat ding al zie, dan krijg ik het al spaansbenauwd.
Ik heb mij er nooit in verdiept, “gedoe allemaal,” maar wel handig en leuk met mijn blog. Dus naast dit review ook een weer een challenge voor mij!