Review: Flo Fladder Muis spel

review Flo Fladdermuis

We hebben het Flo Fladdermuis spel al een poosje in huis, maar we kwamen er maar niet aan toe om het spel te spelen en te reviewen. Afgelopen weekend hebben mijn kleuter Olivia en ik het dan eindelijk gespeeld.

Wat zit er in de doos:
Flo Fladder muis (apparaat)
Spelbord (karton)
Schatkist (karton)
Vier zakjes (karton)
4 speelfguren ( karton) op kunsstof voetjes
Dobbelsteen
Edelstenen, 50 stuks.

Het doel van het spel is; voer Flo Fladdermuis. wie als eerste de zakjes heeft gevuld met edelstenen heeft gewonnen, maar Flo kan ook behoorlijk chagrijnig worden en wappert dan wild. Dan moet je helaas een steentje afstaan voor in de schatkist.

Je kunt het spel op twee manieren spelen. Er is een wat makkelijke variant voor de wat jongere kindjes en de wat moeilijke variant met het spelbord. We hebben allebei gespeeld. We begonnen met de makkelijke variant.

Flo Fladdermuis

De makkelijke variant voor de wat jongere kindjes (vanaf 4 jaar)

Olivia begint. Ze beslist van tevoren en kondigt aan hoe vaak ze Flo Fladder muis wil voeren (1, 2 of 3x) Ze begint dapper en wil Flo Fladdermuis drie keer voeren. Je voert Flo Fladdermuis door zijn tong naar beneden te duwen, Olivia doet dit drie keer. Gelukkig is Flo Fladdermuis tevreden en blijft rustig. Olivia mag drie edelstenen uit de schatkist pakken voor haar zakje. Als ik aan de beurt ben en ik kies veilig voor 1x voeren. Bij mij blijft Flo Fladdermuis niet rustig en begint wild te wapperen. Hij is chagerijnig en heeft heeft honger! Helaas krijg ik dan geen edelsteen, maar moet ik een steentje in de schatkist stoppen. Mijn “geluk” is dat ik nog geen enkel steentje in mijn zakje had, dus kan ik niks terugstoppen in de schatkist. Bij deze makkelijke variant heb je geen speelfguren, dobbelsteen of spelbord nodig. Doel is; als eerste je zakje met steentjes vullen. Het maakt in deze variant niet met welke kleur.

En nu voor de wat oudere kinderen (vanaf 5 jaar)

Hiervoor gebruik je het spelbord, speelfiguren en de dobbelsteen. Het idee is hetzelfde, houdt Flo Fladdermuis tevreden en maak e’m niet boos! Wie als eerst het zakje gevuld heeft met edelstenen heeft gewonnen, maar dit keer is het doel; om in je zakje alle kleuren edelstenen twee keer te krijgen. Dat kun je zien aan de gekleurde vakjes in het zakje.

Flo Fladdermuis
druk op z’n tongetje…

Het spelbord heeft verschillende kamers; gekleurde schatkamers, als je daarop terecht kom mag je een edelsteen naar kleur van de kamer pakken. Dan heb je een dief, als je daarop staat mag je een steen uit het zakje van je medespeler “stelen” Bij de magische kamer mag je naar een gekleurde schatkamer naar keuze. Olivia begint en ze komt in een gekleurde kamer terecht. Van tevoren beslist ze hoe vaak ze Flo Fladdermuis wil voeren (1,2 of 3x) ze gaat voor safe dit keer en kiest voor 1x. Gelukkig is hij tevreden en wordt hij niet boos. Ze mag een steen pakken in de kleur van de kamer…

Flo Fladdermuis
Helaas..Flo is boos en wappert wild om zich heen…
Spannend!

We vonden het echt een superleuk spel! Het duurt niet telang. Met beide varianten waren we hooguit een kwartiertje aan het spelen. Olivia (5) kon makkelijk de moeilijke variant meespelen. De simpele vond ze ook leuk. Noa (9) was er niet en speelde dus niet mee. Voor haar zou de simpele variant “niks aan” zijn, maar de moeilijke variant vindt ze zeker leuk. Heel leuk spel, zeker voor kleuters en ook nog spannend ook!

Flo Fladdermuis ziet er misschien wat fragiel uit, maar dat is niet zo. Je moet toch het tongetje naar beneden duwen. Het is stevig en gaat niet makkelijk stuk. Bordspel, speelfiguren, schatkamer en geldzakjes zijn van stevig karton. Voor de rest moet er nog 3xAAA batterijen in. Je koop Flo Fladdermuis o.a. bij Bol.com voor 23,99 (afgeprijsd)

Ken jij het spel? En lijkt het je leuk?

Dit blog bevat een product dat ik heb ontvangen van een merk/bedrijf. Review is gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Ook leuk om te lezen.